Søgemaskineoptimering (SEO)

 

Bliv nummer 1 på Google

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, som betyder Søgemaskineoptimering på godt dansk.

SEO eller søgemaskineoptimering er disciplinen i at optimere en hjemmeside ud fra de faktorer, som søgemaskinerne kigger på, når de skal rangere hjemmesider.

At arbejde med SEO handler om at gøre din side relevant i forhold til brugerens søgning og din side bedre en dine konkurrenters, for at få bedre google placeringer end dem.

SEO er ikke snyd men relevans

Når man søger på Google, er det Googles altid opgave at vise dig de mest relevante resultater i toppen af siden.

For ligger man ikke i toppen, på de søgeord man vil findes på, betyder det simpelthen, at Google finder dine konkurrenter mere relevante.

Heldigvis er det noget man ( VI ) kan ændre på, hvis du vil tage kampen op mod dine konkurrenter. Og her kan vi hjælpe med masser af erfaring. 😉

 

Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er ikke noget, man bare lægger oven på hjemmesiden og så er man færdig. Det kræver ofte et løbende arbejde over mange måneder, hvor du tester, producerer, optimerer indhold, skaber popularitet samt måler effekten.

Søgemaskineoptimering består af flere forskellige arbejdsområder. Det er kombinationen af research, analyse, teknisk forståelse og markedsføring, der kan gøre SEO kompliceret.

De enkelte arbejdsområder kan forenklet set, deles op i sådan:

  • Søgeordsanalyse – handler om at finde de søgeord, som dine kunder søger på og som kan være med til at skabe salg – enten direkte eller som et led i din online salgstragt.
  • SEO strategi – her kigger man på udgangspunktet. Hvor godt ligger man / i? Hvad gør dine konkurrenter? Hvad vil man gøre med den trafik du får ind? Hvilke SEO områder skal der arbejdes med for at komme til tops?
  • Local SEO – er typisk for håndværkere, behandlere, restauranter og liberale erhverv hvor ens potentielle kunder typisk vælger lokale leverandørere. Her skal man arbejde med Googles lokale kort resultater via Google My Business.
  • Teknisk SEO – handler om at få domæner, HTML og serverteknik til at spille som søgemaskinerne gerne vil have det. Det kan være alt fra barierer på siden, så Google ikke kan læse den – til automatiseret indhold der skaber duplicate content.
  • Onpage SEO – handler om at optimere de elementer på siden, som Google vægter i deres rangering. Der er ca. 200 faktorer – og kun Google kender alle 200. Men vi ved af erfaring at optimering af sidetitler, metabeskrivelser og tekstindhold på siden – er det Google vægter højt. I mange tilfælde er det noget som virkomheden selv kan stå for.
  • Linkbuilding – handler om at skaffe links fra andre hjemmesider til din hjemmeside. I Googles øjne fungerer et link nemlig som en slags anbefaling af din hjemmeside. Så jo bedre anbefalinger (bemærk ikke nødvendigvis jo flere), des højere vil Google rangere din hjemmeside. Links kan du opnå ved indgå samarbejder med f.eks. bloggere eller dine leverandørere. Har du en god historie at fortælle, kan du få omtaler i online magasiner. Linkbuilding er altså også løbende arbejde og kan væren hård nød at knække for mange virksomheder. Derfor vælger de ofte at outsource denne del til et SEO bureau.
  • Effektmåling – handler om at måle på de ting, du optimerer. Det er dine placeringer i Google, din trafik fra Google – om trafikken giver salg, henvendelser, tilmeldinger eller hvad du måtte ønske med trafikken.

Warning: Use of undefined constant kk - assumed 'kk' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/nytmedie.dk/public_html/wp-content/themes/one-page-express/footer-content-lists.php on line 50